Tagintézményünk az alábbi területeken nyújt ellátást:
1. Korai fejlesztés és korai intervenció
KORAI FEJLESZTÉSre azoknak a gyerekeknek van szükségük, akiknek fejlődése eltér a velük azonos életkorúakétól. A szakemberek a gyermek fejlesztésére, kibontakoztatására egy tervszerűen felépített fejlesztő programot állítanak össze. A fejlesztés elsődleges célja, hogy a kisebb-nagyobb képességbeli lemaradásokat csökkenthessük, a gyermek könnyebben beilleszkedhessen családjába, kortárs közösségekbe. A programban szerepel gyógypedagógia/konduktori/logopédiai fejlesztés, és pszichológiai tanácsadás. Ezek összeállításakor minden esetben figyelembe vesszük a gyermek és a család igényeit, szükségleteit, állapotát.
Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?
A legfontosabb az, hogy a probléma észlelésekor minél hamarabb kezdeményezze a szülő a vizsgálatot, mert minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál eredményesebb lehet a fejlesztés!
- a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálaton keresztül
- bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
- védőnőn, gyermekorvoson keresztül
A KORAI INTERVENCIÓ, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek korai fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet komplex, sokrétű támogatása. (Pl: Mentálhigiénés támogatás, nevelési tanácsadás, szülő-csecsemő konzultáció és terápia, szülők közötti feszültségek csillapítása). Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben nagyon sok szakember vesz részt: gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit. A korai intervencióhoz nem szükséges szakértői bizottsági javaslat, ez az ellátási forma nevelési tanácsadás keretein belül történik.
Forduljon Tagintézményünkhöz, ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére:
- értelmi fejlődési elmaradás
- mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
- megkésett beszédfejlődés
- viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
- étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok
- nap mint nap felmerülő együttműködési nehézségek, melyekre eddig nem találtak megoldást.
2. Konduktív pedagógiai ellátás
3. Gyógytestnevelés
4. Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás pszichológus, fejlesztőpedagógus és gyógypedagógus munkatársak együttműködésével áll a kerület családjainak rendelkezésére. Viselkedési, érzelmi, tanulási és képességzavarok, elmaradások korrekciójában segítünk, ugyanakkor a szülők nevelési tanácsért vagy személyes beszélgetésért is fordulhatnak hozzánk.
5. Járási szakértői bizottsági feladat
Beilleszkedési, tanulási, és magatartási nehézség kérdésével kapcsolatos komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai aktuális állapotot feltáró alapvizsgálatok és fejlődést nyomon követő felülvizsgálatok elvégzése, szakértői vélemény készítése a gyermek, a tanuló további fejlődésének elősegítése céljából.
6. Tehetséggondozás
7. Óvoda- és iskolapszichológiai koordináció
Koordinátorunk segíti a kerületben dolgozó óvoda- és iskolapszichológusok munkáját és a hálózatos működés kialakítását.
8. Logopédiai ellátás (külön telephelyen: 1201 Bp. Vörösmarty u. 128.)
A logopédiai ellátás külön telephelyen valósul meg:
1201 Budapest, Vörösmarty u. 128.
Kapcsolat:
Telefon: +36-30-311-5072
E-mail: logopedia.20@fpsz.net
Urbán Orsolya tagintézmény-vezető helyettes logopédus
Telefon: +36-70-884-8464
E-mail: urban.orsolya.20@fpsz.net
Munkatársak:
Komjáti Zoltánné logopédus
Pankotai Dalma logopédus
Plavecz Dóra logopédus
Székely Kinga logopédus
Tamási Renáta logopédus
Urbán Orsolya logopédus
Jogszabályi háttér:
A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet 25. § (3) és (4) bekezdései a logopédiai ellátás vonatkozásában az alábbiakat rögzíti:
„A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv). A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.
(4) A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van.”
Logopédiai szűrések:
- Háromévesek szűrése:
A program a kötelező óvodáztatással összhangban az óvodába lépő hároméves gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségét (szókincs, mondatalkotás, nyelvhasználat) szűri egy rövid, szülők által kitöltendő online kérdőív segítségével (KOFA-3), mely kivételes esetben papír alapon is kitölthető. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az ebben az életkorban előforduló beszédhanghibák még élettaninak tekinthetők. Ötéves korban kerül majd sor a beszédartikuláció szűrésére, valamint annak megítélésére, hogy az olvasás, írás elsajátításához szükséges képességek szintje megfelelő-e.
Az idei tanévben az érintett korosztály a 2016. augusztus 31. és 2017. szeptember 1. között született gyermekek köre.
A szűrésre 2020. szeptember 1. és október 15. között kerül sor.
- Ötévesek szűrése:
A program az 5. életévüket betöltött, illetve tanköteles korosztály beszédartikulációjának, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségének feltérképezésére irányul, eszköze a SZÓL-E? szűrőeljárás.
Az érintett korosztály a 2015. október 15-ig született, illetve tanköteles korú óvodás gyermekek.
A szűrésre 2020 június 15. – október 15. között kerül sor az óvodákban.
Az óvodai szűrésekről részletesebb információkat az óvoda logopédusától, illetve elérhetőségeinken keresztül kaphatnak.
- Egyéb korosztály szűrése:
A tanév elején az általános iskolák első osztályosai körében is végzünk szűrést, mely elsősorban az artikulációs zavarok és a diszlexia veszélyeztetettség feltárására irányul.
Az iskolai szűrésekről részletesebb információkat elérhetőségeinken keresztül kaphatnak.
Logopédiai vizsgálat, tanácsadás:
Igény szerint (a szülő vagy az óvoda/iskola kérésére) telephelyünkön, illetve intézményeinkben folyamatosan végzünk logopédiai vizsgálatokat, minden, a szakmánk körébe tartozó esetben, előzetes bejelentkezés alapján, illetve intézményeinkben heti rendszerességgel tanácsadásban részesítjük a hozzánk forduló szülőket.
A szülő kérésére/beleegyezésével a gyermek további részletes logopédiai diagnosztikai vizsgálaton vehet részt, illetve kezdeményezzük további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatát. A részletes logopédiai vizsgálat eredményeit logopédiai vizsgálati véleményben rögzítjük. A logopédiai vizsgálat eredményei alapján beszédhiba vagy részképesség-zavar, a szakértői bizottság vizsgálata alapján pedig beszédfogyatékosság állapítható meg;
Logopédiai terápia:
- Felvétel
A logopédus a beszédhiba típusa és súlyossága, a gyermek életkora, a kezelés várható időtartama alapján állapítja meg a felvétel sorrendjét. A fel nem vett gyermekeket előjegyzésbe veszi, majd a „tünetmentes”, vagy „kimaradt” minősítéssel elbocsátott kliensek helyét az előjegyzési listáról tölti be.
Felvételre jogosító tényező hogy a felmerülő probléma logopédiai kompetencia körébe tartozó, a gyermek/tanuló kerületi lakos, vagy a kerületi önkormányzat illetve Külső Pesti Tankerületi Központ által fenntartott oktatási-nevelési intézménybe jár.
- A terápiák formája
A kerület óvodáiban, iskoláiban főként artikulációs terápiát, nyelvi fejlesztést illetve beszédindítást végzünk. Telephelyünkön az előzőek mellett ambuláns keretek között csoportos nyelvi késés terápiára, dadogás terápiára a nyelvlökéses nyelés korrekciójára, diszfónia terápiára, diszlexia prevencióra és egyéb speciális ellátásra is sor kerül a szülők aktív bevonásával.
A logopédiai ellátást egyéni, illetve kiscsoportos keretek között szervezzük meg. A logopédus a gyermekeket a beszédhiba típusa, súlyossága és az életkor szerint lehetőleg homogén foglalkozási csoportokba osztja.